Zoeken
  • Mama Mojo

Uhm, wat is positioneren voor leiders eigenlijk?



Waar wij heel veel liefde voelen voor het woord ‘positioneren’, bespeuren we onder ondernemers nog wel wat verwarring en mixed feelings.


Positioneren zou vooral iets zijn voor grote merken. Of, positioneren is jezelf beter voordoen dan je eigenlijk bent. Ondernemers komen naar ons toe met de vraag: maar wat ís positioneren dan eigenlijk? We hebben het eens gegoogeld en komen bijvoorbeeld de volgende omschrijving definitie tegen:


“Positionering is het proces waarbij een merk een voorkeurspositie binnen de gedachten van zijn doelgroep krijgt. Dit wordt gedaan door differentiatie ten opzichte van andere merken.”


Prachtig! Toch zouden wij graag onze eigen definitie introduceren:


“Positioneren is het innemen van de plek die altijd al van jou was.”

A little explanation. Wij positioneren leiders. Geen merken. Hoewel een ‘leading figure’ veel weg heeft van een merk, is het niet 1-op-1 hetzelfde. Het grootste verschil, is dat een merk ‘plooibaar’ is. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om hoog in prijs te gaan zitten ten opzichte van andere merken. Of juist laag. Je kunt ervoor kiezen om jonge mensen aan te spreken, of juist een oudere doelgroep.


Dat zijn keuzes die een team vol knappe koppen maakt met elkaar: welke positie in de markt gaan we pakken met dit product? Je kijkt daarbij ook naar wat andere merken doen. En probeert je te onderscheiden en differentiëren op jouw stukje. Vervolgens wordt de branding, communicatie, pricing (basically alles dus) hierop aangepast.



Gek mechanisme.


Als je dit proces op ménsen zou plakken, krijg je een heel gek mechanisme. Je kunt bijvoorbeeld met een team knappe koppen bedénken dat je een bepaalde doelgroep wil aanspreken. Of bedénken dat je super high end wil zijn. Of bedénken dat je mega rebels of juist liefdevol wilt zijn.


Maar als dat níet jóuw plek is, gaat het niet vliegen. Sterker nog. Je staat dan waarschijnlijk op iemands anders zijn/haar plek. (Jaja, dat is een heel leuke vraag om eens over te prakkiseren tijdens je volgende brainstorm met je business buddy: op wiens plek sta ik eigenlijk?).



Je hoeft het niet te bedenken. Het ís er al.


Onze filosofie is, dat er helemaal niks bedacht hoeft te worden. Liever niet zelfs. Jouw positie is allang bepaald. Of jij je er nou van bewust bent of niet. Je hébt al een plek in het geheel. En vanuit die plek mag jij jouw boodschap gaan verkondigen.


Dat heeft vrij weinig te maken met wat andere mensen (‘merken’) in de markt doen. En het is al helemaal niet iets wat je met je hoofd bedenkt omdat het ‘zo slim is want niemand anders doet het.’


Conclusie? Positioneren is dus niet jezelf beter voordoen dan je bent. En het is ook niet enkel relevant voor grote merken. Het is super relevant voor jou als leider, maar wel op een ándere manier.


Bij Mama Mojo focussen wij ons op die állereerste stap in je positionering: het innemen van jouw plek met een kraakheldere boodschap. Die alleen jij vanuit jouw positie kunt vertellen. Meer weten? Leuk! Lees hier hoe we dat doen! >>



35 keer bekeken
  • Black Instagram Icon