Zoeken
  • iris106

Positionering voor Ondernemers: 4 misverstanden


Er komen meer en meer ondernemers op de markt.


Daar zitten oprechte, volwassen, liefdevolle ondernemers tussen.


Van wie wij denken dat hun stem beter gehoord mag worden.


Maar die niet altijd gezien worden, omdat er met die groei ook heel veel ruis bij komt.


Het is een uitdaging om er bovenuit te komen.




Om je verhaal duidelijk te maken.

Om je stem hoorbaar te maken. Om de juiste mensen te bereiken en raken met jouw boodschap.


Helemaal niet erg.

Het vraagt van jou dat je nog scherper nadenkt over: wat kóm ik eigenlijk brengen?

En dat is ‘a good thing’.

Maar voordat je begint, willen we je graag wijzen op een aantal misverstanden over jezelf positioneren.

Om teleurstellingen achteraf te voorkomen ;)


Here we go:


Misverstand nr. 1: als je je positionering eenmaal hebt is dat voor ááááltijd.


Meteen maar even de nuance. Er zijn vast ondernemers die de uitzondering zijn op deze regel. Maar over het algemeen geldt: jij bent in beweging dus je positionering ook.

Zéker als het in je positionering draait om jóu als brenger van de boodschap.


Jij bent jouw pad aan het lopen.

Je krijgt steeds scherper waarom je doet wat je doet.

Je krijgt meer en meer inzicht over: dít is mijn plek.


Hoe meer ervaring, des te scherper je inzichten over wat nou precies de boodschap is die jíj komt brengen.


Betekent dat dat je er dan maar helemaal niet aan moet beginnen? Nee hoor.

Een goede positionering geeft je de ruimte om in hoger tempo tot die verhelderende inzichten te komen. Zodra je ziet wat je aantrekt en ervaart hoe mensen reageren op jouw boodschap, merk je precies wat wel en niet klopt en kun je verder finetunen.


Positionering is een ongoing proces dus. Een hele mooie rode draad in jouw ondernemerschap!


Misverstand nr. 2: positionering is alleen relevant voor heel grote ondernemers of merken.


Nope.

Ook als je nog niet de wereld hebt veroverd, is het heel fijn om na te denken over: wat is mijn plek? Je hoeft niet meteen internationaal te gaan. Vanaf jouw plek is er genóeg te doen! En als je op je plek bent gaan staan, heb je bovendien een heel ‘solid ground’ om op verder te bouwen. Vol vertrouwen en purpose. Kun je zomaar één van de groten worden ;)


Misverstand nr. 3: positioneren is hét goud.


Positioneren zoals wij het zien is één van de puzzelstukjes. Het kan dus nooit de héle puzzel zijn.


Positionering gaat hand in hand met de overige ‘knoppen’ waar je aan mag draaien. Het ‘goud’ zit hem erin dat jij in álle lagen op je plek zit. Met je marketing, je sales, je doelgroep, je aanbod. Maar ook je groei als leider, visionair, mens.


Positioneren is dus niet hét goud. Maar wat we wel zien, is dat positionering als stap vaak wordt overgeslagen. Het is ook verleidelijk, om je te focussen op de eindketen van ondernemen: impact, verkopen, volgers.


Maar wij geloven dat je met een kraakheldere boodschap veel gemakkelijker resultaat bereikt. Zowel op jouw bankrekening als het verfraaien van de wereld. En dat vraagt eerst om vertraging. En goed nadenken over: wat kom ik dan eigenlijk brengen? Vervolgens is je heldere boodschap een enorme katalysator voor alles wat daarna komt.


Misverstand nr. 4: positioneren is liegen.


We snappen dit misverstand wel. Het gebeurt ook wel. Dat mensen of merken op een plek neergezet worden, omdat het goed zou zijn voor de business of het imago. Dat mag, maar dit is niet hoe wij positionering zien.


Wij zien positioneren niet anders dan: het innemen van je plek. Die toch al van jou was. En dáármee naar buiten treden met kraakheldere woorden.


Het gaat er niet om wat allemaal kán. Natuurlijk kun je alles suggereren met woorden. Maar het gaat erom: wat is relevant is voor jou? Om jouw plek in te nemen. Welke missie heb je te volbrengen? En hoe kan een heldere message je daarbij helpen?


Heb je nog meer vragen voor ons? Over positioneren, je plek innemen als leider, je kernboodschap of je message? Laat ze hieronder achter in een comment!


En lijkt het je fijn als het Mama Mojo team met jou meekijkt naar jouw message? Kijk dan even hier! >> Met de Mojo Message helpen we leiders met het kraakhelder verwoorden van hun boodschap. Wie weet, maken wij dan snel kennis met elkaar!

48 keer bekeken
  • Black Instagram Icon